Jeroen Wuyts Theatertechniek JWTT
In Aantekeningen uit het Ondergrondse doet het hoofdpersonage niets anders dan denken. Zozeer zelfs dat hij niet meer tot handelen in staat is. Hij redeneert alles kapot. Maar op zompige bodem van zijn redeneringen komt hij altijd weer hetzelfde tegen: het verlangen om door een liefdevol iemand te worden gered. Clara van den Broek bewerkt Dostojevski’s gelijknamige novelle tot een pakkende, hedendaagse voorstelling.
Tekst: op basis van M.F.Dostojevski, Aantekeningen uit het Ondergrondse Tekstbewerking, concept en spel: Clara van den Broek Muziek en spel: Harald Austbø Scènebeeld en kostuums: Luc Vleugels Techniek: Jeroen Wuyts Danscoaching: Jetty Roels Productie: SKaGeN, in coproductie met TAKT Dommelhof, C-mine Cultuurcentrum Genk, STUK, CCBe. Met de steun van de Vlaamse Regering. I.s.m. De Tijd.
Archief
Aantekeningen uit het ondergrondse
Hector Mann heeft alles wat een man maar kan wensen: een mooie vrouw, twee vrolijke kinderen, een enorm huis en een job als directeur van de Fizzy Pop Limonadefabriek. Tot op een dag zijn leven plotsklaps in een nachtmerrie verandert. C. Lester Chase, de afgunstige onderdirecteur van de fabriek en schurk van ons verhaal, laat Hector een toverdrank drinken die hem onzichtbaar maakt. Hij springt op en neer, zwaait met zijn armen, trekt op een drukke straathoek zijn kleren uit, maar niemand die hem nog ziet. Hij is een spook geworden van vlees en bloed, een mens die geen mens meer is. Hij leeft nog steeds in de wereld, maar toch heeft de wereld geen plaats meer voor hem. Enkel het publiek kan Hector Mann nog zien… In Hector Mann & de Fizzy Pop Limonadefabriek wordt live geconstrueerd op een tot-filmstudio-omgebouwde- vrachtwagen, door zich van overdreven gebaren bedienende acteurs, een
hyperkinetische pianist en geavanceerde blue-key technieken. Heel veel geweld dus, te midden van de eenzaamheid en rust van een park bij nacht. Uit SKaGeN’s fascinatie voor de beginjaren van de bewegende film ontstond deze openluchtvoorstelling. Een voorstelling met weinig woorden, maar des te meer emotie en spektakel! Concept: SKaGeN Spel: Valentijn Dhaenens, Korneel Hamers, Sofie Palmers en Mathijs Scheepers Live piano: Jacques Motmans Techniek: Tim Clement & Jeroen Wuyts Kostuum: Barbara De Laere Productieleiding: Barbara Serulus Productie: SKaGeN, in coproductie met Zomer van Antwerpen. Met de steun van de Vlaamse Regering. I.s.m. De Tijd. Met dank aan Vidisquare.
Hector Mann & de Fizzy Pop Limonadefabriek
Ik zal u eerst voor mij proberen winnen, door u het gevoel te geven dat ik één van u ben. Vervolgens zal ik u om stilte verzoeken, en u overtuigen van de ernst van de zaak. Ik zal mijn eigen gelijk bewijzen, en argumenten van eventuele tegenpartijen ontzenuwen. Ik zal mij daarbij gevoelig tonen voor de meningen die ik van uzelf vermoed. Inmiddels zal u mij toestaan enige emoties op te wekken, en zo nodig in te spelen op uw gekende angsten.U zal mij niet vergeten. Valentijn Dhaenens brengt in DegrotemonD een ode aan 2500 jaar redevoeren. Met fragmenten uit bekende en minder bekende toespraken, toont hij dat de truken van de retoricafoor nauwelijks zijn veranderd. De preek, de oorlogsverklaring, het vaarwel, het eindpleidooi, de overwinningspeech, de grafrede…  Wie zijn woorden goed kiest, kan van het zwakste argument het sterkste maken. De absolute waarheid bestaat niet. Ze is een mooie leugen voor hem die de wereldmacht ambieert, of de hand van zijn geliefde begeert. BigmoutH Valentijn Dhaenens returns to his praised performance DegrotemonD, now played in several languages and titled Bigmouth. Dhaenens collected fragments from well-known and less known speeches of Martin Luther King, G.W. Bush and Osama Bin Laden, and turned them into an impressive monologue, showing that the tricks of rhetoric never really changed. All speeches are English spoken or subtiteld in English. Direction & Performance: Valentijn Dhaenens Light & Sound Design: Jeroen Wuyts Costume Design: Barbara De Laere Production: SKaGeN in coproduction with STUK & De Tijd With the support of the Flemish authorities.
DegrotemonD
DegrotemonD - SKaGeN
Vier jaar heeft hij gezeten voor de moord op zijn vriendin Ida. Nu wordt Franz Biberkopf uit de gevangenis vrijgelaten. Maar de vrijheid laat zich zich niet gemakkelijk beleven. Zijn voornemen eindelijk een goed mens te worden en op het rechte pad te blijven, wordt in de Berlijnse grootstad tegengewerkt door een zwak karakter, geldnood en verraad. Zo glijdt Franz, na vele hoogten en laagten, steeds dieper weg in de afgrond van zijn leven. De naïeve opkomst en bikkelharde ondergang van een universele loser. SKaGeN beroept zich op de wereldberoemde roman “Berlin Alexanderplatz” van Alfred Döblin uit 1929 en laat zich tevens inspireren door de gelijknamige verfilming van R.W. Fassbinder. Een op het eerste zicht alledaags verhaal wordt al snel een angstaanjagend epos van dieven en prostitiuées, moordenaars en souteneurs. Verwacht u aan een modernistische collage van flitsende lichtreclames, goeie bedoelingen, voorbijschurende trams,
uitgesproken gedachtekronkels en hier en daar een streep zon door de ramen van veel te kleine kamers. Concept & spel: Evelien Bosmans, Valentijn Dhaenens, Korneel Hamers, Mathijs Scheepers Scenografie: ruimtevaarders [Karolien De Schepper & Christophe Engels] Kostuumontwerp: Barbara De Laere Techniek: Jan De Brabander & Jeroen Wuyts Productieleiding: Barbara Serulus Productie: SKaGeN i.s.m STUK & De Tijd. Met steun van de Vlaamse Gemeenschap. TECHNISCHE FICHE FOCUS
Berlin Alexanderplatz
Wonderland
jongerenvoorstelling door SKaGeN & HETPALEIS
Alice is een meisje dat last heeft met zichzelf. Te dik, te dun, te saai, te druk, te klein en te groot. Ze ontvlucht deze wereld en komt terecht in Wonderland. Waar de mannen van de mininatie de boel regelen. Waar liefde van de wanden spat. Waar alles ok zou kunnen zijn. Maar zelfs in Wonderland zit Alice zichzelf in de weg. F*** it. SKaGeN en HETPALEIS werken voor de eerste keer samen aan een jongerenproductie en trekken alle registers open in deze multimediale voorstelling over groeipijnen. Concept, spel en tekst: Valentijn Dhaenens, Korneel Hamers, Mathijs Scheepers, Bruno Vanden Broecke, Clara van den Broek Scenografie: ruimtevaarders [Karolien de Schepper & Christophe Engels] Tekeningen: Philip Paquet Animatie: Steven De Loenen, Frederik Van Gompel Kostuumontwerp: Barbara De Laere Video: Geert De Vleesschauwer Lichtontwerp en -uitvoering: Jeroen Wuyts Geluidsontwerp: Eavesdropper Danscoach: Randi De Vlieghe Zangcoach: Jonas Van den Bossche Dramaturgie: Jelte Van Roy Productieleiding: Inge Lauwers, Raf Peeters
Feestelijke reünie wordt tribunaal België, 1984. De Cellules Communistes Combattantes starten een campagne van bomaanslagen op politieke en kapitalistische doelwitten. De bedoeling is de staat en het economische landschap te destabiliseren. Net zoals de RAF in Duitsland, zien de CCC zich genoodzaakt ondergronds te gaan, en middels geweld hun droom van een betere wereld waar te maken. Bij al hun acties proberen de Cellules het maken van burgerslachtoffers te vermijden. Dat is hen altijd gelukt. Behalve op 1 mei 1985. Na een opeenstapeling van misverstanden en communicatiefouten verliezen twee brandweermannen het leven. 28 Anderen raken gewond. Een handvol aanslagen later worden, op 16 december 1985, de revolutionaire strijders opgepakt, en gaan ze een lange gevangenisstraf tegemoet. 4 Hongerstakingen, 0 bekentenissen, en 17 jaren eenzame opsluiting later komen ze weer vrij.
Tegen de achtergrond van de huidige economische crisis en de gemediatiseerde wereld van vandaag, blikt SKaGeN terug op leven en werk van de CCC, zich bedienend van zowel de feiten, als de leugens, als de fantasie. CCC, de vette jaren zijn voorbij, is gebaseerd op documentair materiaal rond de Cellules Communistes Combattantes, een revolutionaire groep die tussen 1982 en 1985 25 aanslagen pleegde tegen kapitalistische doelwitten in België. TECHNISCHE FICHE Van en met: Stef Aerts, Julia Akkermans, Valentijn Dhaenens, Korneel Hamers, Laurence Roothooft, Mathijs F Scheepers en Clara van den Broek Techniek: Jeroen Wuyts, Bram Smans en Bregt Janssens (stage) Scenografie: Ruimtevaarders (Christophe Engels & Karolien De Schepper) Kostuum: Barbara De Laere en Maija Tuohino (stage) Productieleiding: Inge Lauwers Productie: SKaGeN Coproductie: Toneelhuis Met dank aan: De Tijd.
CCC - de vette jaren zijn voorbij
SKaGeN
NTGent
Een anekdote uit haar eigen leven leverde Yasmina Reza (1 mei 1959, Parijs) voldoende stof op om deze ‘grappige tragedie’ te schrijven. Twee echtparen komen samen om een volwassen oplossing te zoeken voor een incident, een vechtpartijtje dat tussen hun zonen van elf heeft plaats gevonden: de zoon van het ene koppel heeft met een stok een paar tanden uit de mond geslagen bij de zoon van het andere echtpaar. Geen probleem toch voor fatsoenlijke, moderne mensen om dat op een beschaafde manier op te lossen? Maar het haantjesgedrag van de twee jongens Bruno en Ferdinand trekt ongenadig een sluis open van verwijten en beschuldigingen tussen de zogezegd geciviliseerde volwassenen en algauw gaat het over veel meer dan de ruzie tussen beide zoontjes. De strijd tussen de schoolvriendjes breidt zich stapvoets uit naar een clash tussen de volwassenen. Na haar internationale doorbraak met Art (1994) toonde Yasmina Reza met Le dieu du carnage (2006) opnieuw aan hoe filterdun het vliesje is dat ‘beschaving’ heet.
In een regie van Jürgen Gosch ging God van de slachting op 4 december 2006 in Zürich in première; in 2008 regisseerde Reza zelf de Franse première. Roman Polanski’s meest recente film ‘Carnage’ met o.a. Jodie Foster en Kate Winslet in de vrouwelijke hoofdrollen, is een verfilming van dit toneelstuk. Nu zet Jan Eelen er zijn tanden in en maakt zijn theaterdebuut met een uitgelezen cast: Els Dottermans en Frank Focketyn nemen het op tegen het duo An Miller – Oscar Van Rompay in een partijtje verbaal sumoworstelen! ---Technische Fiche--- ensemble: NTGent acteurs: Els Dottermans • Frank Focketyn • An Miller • Oscar Van Rompay Tekst Yasmina Reza Regie Jan Eelen Dramaturgie Gommer Van Rousselt Lichtontwerp Mark Van Denesse Decorontwerp Luc Goedertier Kostuums Silke Goessens Productie NTGent Supervisie kostuumontwerp An De Mol Vertaler Laurens Spoor Assistent regie Katrien Seeuws Tourtechniek: Ferre Caron, Jeroen Wuyts
God van de Slachting
NTGent
Verboden liefdes zijn van alle eeuwen. Maar een van de meest complexe en meest problematische, is zonder twijfel die tussen een volwassene en een jonge puber. Niet te verwarren met pedofilie, waarbij het expliciet om kinderen gaat, is deze vorm van seksuele aantrekkingskracht — ‘efebofilie’genaamd — gebaseerd op de seksuele fascinatie voor jongens en meisjes tussen 10 en 14 jaar. Prille tieners dus, in het scharniermoment tussen kindertijd en volwassenheid. Sinds de beroemde roman uit 1955 van Vladimir Nabokov is ‘Lolita’ als type kindvrouwtje intussen zelfs een archetype geworden. Voor deze creatie schrijft Bernard Dewulf, auteur en dramaturg bij NTGent, twee monologen die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Een lolita
Els Dottermans speelt een vrouw die terugkijkt op haar verboden relatie als jong meisje met een oudere meneer. Frank Focketyn speelt een man die terugkijkt op een even ongrijpbare als schuldige als paradijselijke tijd. Tekst: Bernard Dewulf Regie: Julie Van den Berghe Dramaturgie: Steven Heene Kostuumontwerp: Annelies Bruneel Beeld: André Joosten Productie NTGent tourtechniek: Bram De Cock; Marijn Vlaeminck vanaf maart 2013: Jeroen Wuyts, ...
The Ministry of Operatic Affairs
Don Giovanni
Voor alle duidelijkheid, deze nieuwe Don Giovanni is géén concertante uitvoering. De productie speelt dan wel in concertzalen, toch wordt ze volledig geënsceneerd. Een kleine, gedreven ploeg theatermakers & musici, met een groot hart voor opera, werkt sinds een jaar aan een nieuwe dramaturgie voor Mozart's Don Giovanni. Deze opera is door de eeuwen heen al enkele duizenden keren (!) vormgegeven. Dit zou tot nederigheid moeten dwingen, maar doet het niet. Wars van alles wat over de mythische verleider (held, macho, rebel, verkrachter, filosoof, veelvraat...) en zijn zeven antagonisten is geschreven, boetseert regisseur Korneel Hamers aan universele personages en stippelt hij een intrigerend parcours voor ze uit. Gelukkig hebben Mozart en zijn librettist Da Ponte daar heel behoorlijk materiaal voor achtergelaten: Muzikaal zinderend, textueel boeiend en ongezien goed geplaatst. Dramaturgisch soms een hoopje. Maar daar wordt aan gewerkt.  "Mozart's Don Giovanni is als een schaduwspel waar ombre en sombra nog nauwlijks van elkaar te scheiden zijn. Intriges, halve waarheden en flagrante leugens; alles is gepermiteerd in deze maskerade. Een eindeloos carnaval, dat in het geval van Don Giovanni een leven lang lijkt te duren..."  The Ministry en Le Concert d'Anvers, olv Bart Van Reyn, gaat met deze Don Giovanni op zoek naar opera in een zeer pure vorm: met aandacht voor muzikale kwaliteit, met zangers die zichzelf kunnen zijn. De grens tussen acteur en personage vervaagt. Ook de coulissen zijn verdwenen, niemand kan zich nog langer verstoppen: 80 mannen en vrouwen bouwen openlijk mee aan de imposante machine die opera kan zijn. De transparante scénografie is groots en intiem tegelijk - vormgeving als een projectievlak voor de verbeelding van het publiek.  Met haar eerste productie, Don Giovanni, opent The Minsitry of Operatic Affairs de deur naar een nieuwe manier van opera maken.
Solisten: Werner van Mechelen, Norman Patzke, Yves Saelens, Liesbeth Devos, Lisette Bolle, Matthew Zadow, Britt Truyts. Muzikale leiding: Bart van Reyn Concept en regie: Korneel Hamers Scénografie en kostuums: Julia Weisbrich Artistiek team: Julia Rommel, David van Mieghem, Noemi Schlosser Techniek: Jeroen Wuyts Orkest: Le Concert d”Anvers Koor: Octopus Kamerkoor Coproductie: Octopus vzw. Met steun van de Vlaamse Gemeenschaps-commissie.
Don Giovanni
De Onderneming
Jan Lauwers & Needcompany
Isabella’s Room
Les Ballets C de la B - Sidi Larbi Cherkaoui
Foi
Rosas
Once
The first part of the triptych of Sidi Larbi Cherkaoui’s future company, Foi revolves around the simple question: what do you believe in? Set in a triangular post 9-11 site designed by Rufus Didwiszus, peculiar protagonists wake up realizing they survived a disaster and try to find a way out of this no exit place. They are surrounded by intangible, invisible angel-like dancing beings, who manipulate the gestures and actions of the colorful actors, sometimes tender, sometimes ill- intentioned. Each time they think they're safe, another catastrophe hits them, from an earthquake to a gas leak to being slaughtered by a hammer. Yet every time the chatty characters survive, as if something was still unfinished, their destiny unfulfilled. The drama is supported by the 14th century ars nova compositions interpreted live by the singers and musicians of Capilla Flamenca.
Foi premiered on 18th of March 2003, the day the USA bombarded Iraq. The news, political issues and all its horrors are part of this dark yet funny piece. Foi toured the world successfully for 2 years. Years later Foi still resonates to our complex socio-political reality.In 2010 it returned to the stage by popular demand. The piece brings together 18 performers, singers, dancers and musicians in a traditional-style creation of a medieval/contemporary opera. In collaboration with the ensemble Capilla Flamenca and Christine Leboutte, the choreography stages pieces of scholarly music from the fourteenth century, written scores and songs from the oral tradition. The connection with faith and myth is easy to make: what did you learn from your parents, what have you heard people tell, what have you read? What do you still believe? Why do you still believe? What do you want to survive or be passed down? Are you convinced of this? It is on these questions that Foi is constructed.
Director Sidi Larbi Cherkaoui Choreography Sidi Larbi Cherkaoui Music composition Capilla Flamenca Dance Christine Leboutte, Ulrika Kinn Svensson, Joanna Dudley, Jo Stone, Lisbeth Gruwez, Alexandra Gilbert, Laura Neyskens, Darryl E. Woods, Damien Jalet, Nicolas Vladyslav, Marc Wagemans, Elisabeth Kinn Svensson, Nam Jin Kim, Erna Omarsdottir Live music Capilla Flamenca Assistant choreography Nienke Reehorst Dramaturgy Isnelle Da Silveira Costume design Isabelle Lhoas Set design Rufus Didwiszus Light design Jeroen Wuyts Sound design Eddy Latine
Isabella’s room contains a secret. It is the location of a lie. It is the location of the lie that dominates Isabella’s existence. This lie is an image. An exotic image. The image of a desert prince. Isabella is the daughter of a desert prince who disappeared on an expedition. This is what her foster parents, Arthur and Anna, told her. They lived together in a lighthouse on an island, where Arthur was the lighthouse-keeper. Like an island, the lighthouse is a transitional area: somewhere between the sea and the land, between solid and fluid, between inside and outside. The lighthouse is built on the land, but it yearns for the sea. Isabella yearns for the desert, the desert prince, Africa. This is how the life-story of the blind old Isabella begins. But it soon becomes clear that a terrible, unutterable truth lies hidden
beneath the story of the desert prince. Anna and Arthur cannot live with their secrets and escape into drink. Anna dies and Arthur throws himself into the sea. Isabella’s quest for her father, the desert prince, does not lead her to Africa but to a room in Paris, filled with anthropological and ethnological objects. Isabella tells the story of her life, but she does not tell it alone. All those who were important to her tell it with her; the many in her life who had died: Arthur and Anna, her lovers Alexander and Frank. And not only do they tell Isabella’s story together, they also sing it. This is not the first time in a piece by Jan Lauwers that live music is played and that the actors sing, but it has never happened in such an open and inviting way as here. (Erwin Jans)
Opening night: Cloître des Carmes, Festival d’Avignon 9 July 2004 With : Viviane De Muynck, Anneke Bonnema, Hans Petter Dahl, Julien Faure, Benoît Gob, Misha Downey/Ludde Hagberg, Sung-Im Her (replaces Tijen Lawton), Yumiko Funaya (replaces Louise Peterhoff) and Maarten Seghers. Music: Hans Petter Dahl, Maarten Seghers Costumes: Lemm&Barkey Coproducers: Festival d’Avignon, Théâtre de la Ville ( Paris), Théâtre Garonne (Toulouse), La Rose des Vents (Scène Nationale de Villeneuve d'Ascq), Brooklyn Academy of Music (New York) and welt in basel theaterfestival. With the cooperation of Kaaitheater (Brussels) and the Flemish Community Commission of the Brussels Capital Region.
Eind november 2002 ging Anne Teresa De Keersmaekers solovoorstelling 'Once' in première, waarmee zij de viering van twintig jaar Rosas afsloot. In 'Once' waagt de choreografe zich aan een gedanste introspectie op muziek van Joan Baez, de meest vooraanstaande folkzangeres uit de utopische jaren zestig. De keuze viel op het album 'Joan Baez In Concert Part 2' uit 1963, een herinnering aan haar tienerjaren. De glasheldere sopraanstem van deze icoon van het Amerikaanse pacifisme wordt op de plaat slechts ondersteund door een akoestische gitaar. Deze eenvoud en tegelijk directheid waarmee de zangeres haar publiek tegemoet treedt, zijn ook de
kenmerken van de dansvoorstelling: Anne Teresa De Keersmaeker staat alleen op de scène, oog in oog met het publiek en slechts begeleid door het zwarte vinyl. De plaat wordt ononderbroken afgespeeld, met Baez' live bindteksten en met inbegrip van het applaus. Lied per lied tast Anne Teresa De Keersmaeker, soms aarzelend, dan weer veerkrachtig dansend of kwetsbaar zingend, ruimte en beweging af. 'Once' is een ontroerende voorstelling, vervuld van strijdbaarheid en melancholie, balancerend tussen stellingname en introspectie, trots en kwetsbaarheid. Een vurig antidotum tegen wanhoop, een tedere bezwering van oorlog.
Choreografie en dans Anne Teresa De Keersmaeker Assistent bij de choreografie Marion Ballester Muziek Joan Baez in Concert Part 2 Decor en licht Jan Joris Lamers Kostuum Anke Loh Geluid Alexandre Fostier Beeld Aliocha Van der Avoort Assistent van de artistiek directeur Anne Van Aerschot Productie Rosas, De Munt / La Monnaie Coproductie Léonard de Vinci / Opéra de Rouen Première 27 /11 / 2002, Rosas Performance Space, Brussel
Home Nu op tour Recente projecten Upcoming Archief Agenda Contact
In Aantekeningen uit het Ondergrondse doet het hoofdpersonage niets anders dan denken. Zozeer zelfs dat hij niet meer tot handelen in staat is. Hij redeneert alles kapot. Maar op zompige bodem van zijn redeneringen komt hij altijd weer hetzelfde tegen: het verlangen om door een liefdevol iemand te worden gered. Clara van den Broek bewerkt Dostojevski’s gelijknamige novelle tot een pakkende, hedendaagse voorstelling.
Tekst: op basis van M.F.Dostojevski, Aantekeningen uit het Ondergrondse Tekstbewerking, concept en spel: Clara van den Broek Muziek en spel: Harald Austbø Scènebeeld en kostuums: Luc Vleugels Techniek: Jeroen Wuyts Danscoaching: Jetty Roels Productie: SKaGeN, in coproductie met TAKT Dommelhof, C-mine Cultuurcentrum Genk, STUK, CCBe. Met de steun van de Vlaamse Regering. I.s.m. De Tijd.
Archief
Aantekeningen uit het ondergrondse
Hector Mann heeft alles wat een man maar kan wensen: een mooie vrouw, twee vrolijke kinderen, een enorm huis en een job als directeur van de Fizzy Pop Limonadefabriek. Tot op een dag zijn leven plotsklaps in een nachtmerrie verandert. C. Lester Chase, de afgunstige onderdirecteur van de fabriek en schurk van ons verhaal, laat Hector een toverdrank drinken die hem onzichtbaar maakt. Hij springt op en neer, zwaait met zijn armen, trekt op een drukke straathoek zijn kleren uit, maar niemand die hem nog ziet. Hij is een spook geworden van vlees en bloed, een mens die geen mens meer is. Hij leeft nog steeds in de wereld, maar toch heeft de wereld geen plaats meer voor hem. Enkel het publiek kan Hector Mann nog zien… In Hector Mann & de Fizzy Pop Limonadefabriek wordt live geconstrueerd op een tot-filmstudio-omgebouwde- vrachtwagen, door zich van overdreven gebaren bedienende acteurs, een hyperkinetische pianist en geavanceerde blue-key technieken. Heel veel geweld dus, te midden van de eenzaamheid en rust van een park bij nacht. Uit SKaGeN’s fascinatie voor de beginjaren van de bewegende film ontstond deze openluchtvoorstelling. Een voorstelling met weinig woorden, maar des te meer emotie en spektakel!
Concept: SKaGeN Spel: Valentijn Dhaenens, Korneel Hamers, Sofie Palmers en Mathijs Scheepers Live piano: Jacques Motmans Techniek: Tim Clement & Jeroen Wuyts Kostuum: Barbara De Laere Productieleiding: Barbara Serulus Productie: SKaGeN, in coproductie met Zomer van Antwerpen. Met de steun van de Vlaamse Regering. I.s.m. De Tijd. Met dank aan Vidisquare.
Hector Mann & de Fizzy Pop Limonadefabriek
Ik zal u eerst voor mij proberen winnen, door u het gevoel te geven dat ik één van u ben. Vervolgens zal ik u om stilte verzoeken, en u overtuigen van de ernst van de zaak. Ik zal mijn eigen gelijk bewijzen, en argumenten van eventuele tegenpartijen ontzenuwen. Ik zal mij daarbij gevoelig tonen voor de meningen die ik van uzelf vermoed. Inmiddels zal u mij toestaan enige emoties op te wekken, en zo nodig in te spelen op uw gekende angsten.U zal mij niet vergeten. Valentijn Dhaenens brengt in DegrotemonD een ode aan 2500 jaar redevoeren. Met fragmenten uit bekende en minder bekende toespraken, toont hij dat de truken van de retoricafoor nauwelijks zijn veranderd. De preek, de oorlogsverklaring, het vaarwel, het eindpleidooi, de overwinningspeech, de grafrede…  Wie zijn woorden goed kiest, kan van het zwakste argument het sterkste maken. De absolute waarheid bestaat niet. Ze is een mooie leugen voor hem die de wereldmacht ambieert, of de hand van zijn geliefde begeert. BigmoutH Valentijn Dhaenens returns to his praised performance DegrotemonD, now played in several languages and titled Bigmouth. Dhaenens collected fragments from well- known and less known speeches of Martin Luther King, G.W. Bush and Osama Bin Laden, and turned them into an impressive monologue, showing that the tricks of rhetoric never really changed. All speeches are English spoken or subtiteld in English. Direction & Performance: Valentijn Dhaenens Light & Sound Design: Jeroen Wuyts Costume Design: Barbara De Laere Production: SKaGeN in coproduction with STUK & De Tijd With the support of the Flemish authorities.
DegrotemonD
DegrotemonD - SKaGeN
Vier jaar heeft hij gezeten voor de moord op zijn vriendin Ida. Nu wordt Franz Biberkopf uit de gevangenis vrijgelaten. Maar de vrijheid laat zich zich niet gemakkelijk beleven. Zijn voornemen eindelijk een goed mens te worden en op het rechte pad te blijven, wordt in de Berlijnse grootstad tegengewerkt door een zwak karakter, geldnood en verraad. Zo glijdt Franz, na vele hoogten en laagten, steeds dieper weg in de afgrond van zijn leven. De naïeve opkomst en bikkelharde ondergang van een universele loser. SKaGeN beroept zich op de wereldberoemde roman “Berlin Alexanderplatz” van Alfred Döblin uit 1929 en laat zich tevens inspireren door de gelijknamige verfilming van R.W. Fassbinder. Een op het eerste zicht alledaags verhaal wordt al snel een angstaanjagend epos van dieven en prostitiuées, moordenaars en souteneurs. Verwacht u aan een modernistische collage van flitsende lichtreclames, goeie bedoelingen, voorbijschurende trams, uitgesproken gedachtekronkels en hier en daar een streep zon door de ramen van veel te kleine kamers.
Concept & spel: Evelien Bosmans, Valentijn Dhaenens, Korneel Hamers, Mathijs Scheepers Scenografie: ruimtevaarders [Karolien De Schepper & Christophe Engels] Kostuumontwerp: Barbara De Laere Techniek: Jan De Brabander & Jeroen Wuyts Productieleiding: Barbara Serulus Productie: SKaGeN i.s.m STUK & De Tijd. Met steun van de Vlaamse Gemeenschap. TECHNISCHE FICHE FOCUS
Berlin Alexanderplatz
Wonderland
jongerenvoorstelling door SKaGeN & HETPALEIS
Alice is een meisje dat last heeft met zichzelf. Te dik, te dun, te saai, te druk, te klein en te groot. Ze ontvlucht deze wereld en komt terecht in Wonderland. Waar de mannen van de mininatie de boel regelen. Waar liefde van de wanden spat. Waar alles ok zou kunnen zijn. Maar zelfs in Wonderland zit Alice zichzelf in de weg. F*** it. SKaGeN en HETPALEIS werken voor de eerste keer samen aan een jongerenproductie en trekken alle registers open in deze multimediale voorstelling over groeipijnen. Concept, spel en tekst: Valentijn Dhaenens, Korneel Hamers, Mathijs Scheepers, Bruno Vanden Broecke, Clara van den Broek Scenografie: ruimtevaarders [Karolien de Schepper & Christophe Engels] Tekeningen: Philip Paquet Animatie: Steven De Loenen, Frederik Van Gompel Kostuumontwerp: Barbara De Laere Video: Geert De Vleesschauwer Lichtontwerp en -uitvoering: Jeroen Wuyts Geluidsontwerp: Eavesdropper Danscoach: Randi De Vlieghe Zangcoach: Jonas Van den Bossche Dramaturgie: Jelte Van Roy Productieleiding: Inge Lauwers, Raf Peeters
Feestelijke reünie wordt tribunaal België, 1984. De Cellules Communistes Combattantes starten een campagne van bomaanslagen op politieke en kapitalistische doelwitten. De bedoeling is de staat en het economische landschap te destabiliseren. Net zoals de RAF in Duitsland, zien de CCC zich genoodzaakt ondergronds te gaan, en middels geweld hun droom van een betere wereld waar te maken. Bij al hun acties proberen de Cellules het maken van burgerslachtoffers te vermijden. Dat is hen altijd gelukt. Behalve op 1 mei 1985. Na een opeenstapeling van misverstanden en communicatiefouten verliezen twee brandweermannen het leven. 28 Anderen raken gewond. Een handvol aanslagen later worden, op 16 december 1985, de revolutionaire strijders opgepakt, en gaan ze een lange gevangenisstraf tegemoet. 4 Hongerstakingen, 0 bekentenissen, en 17 jaren eenzame opsluiting later komen ze weer vrij. Tegen de achtergrond van de huidige economische crisis en de gemediatiseerde wereld van vandaag, blikt SKaGeN terug op leven en werk van de CCC, zich bedienend van zowel de feiten, als de leugens, als de fantasie. CCC, de vette jaren zijn voorbij, is gebaseerd op documentair materiaal rond de Cellules Communistes Combattantes, een revolutionaire groep die tussen 1982 en 1985 25 aanslagen pleegde tegen kapitalistische doelwitten in België.
TECHNISCHE FICHE Van en met: Stef Aerts, Julia Akkermans, Valentijn Dhaenens, Korneel Hamers, Laurence Roothooft, Mathijs F Scheepers en Clara van den Broek Techniek: Jeroen Wuyts, Bram Smans en Bregt Janssens (stage) Scenografie: Ruimtevaarders (Christophe Engels & Karolien De Schepper) Kostuum: Barbara De Laere en Maija Tuohino (stage) Productieleiding: Inge Lauwers Productie: SKaGeN Coproductie: Toneelhuis Met dank aan: De Tijd.
CCC - de vette jaren zijn voorbij
SKaGeN
JWTT -  Jeroen Wuyts Theatertechniek Menu Menu